Konserter

Ved siden av å ha maskin som tema, har årets Matchmaking, gjennom samarbeidet med NoMuTe (Nordisk Musikkteknologi Konferanse), tung vekt på musikkteknologi og elektronisk musikk. I tillegg til at det holdes stor konsert lørdag, både innledes og avsluttes årets festival med konserter. I tillegg har flere minikonserter fått plass i foredrags-delen av programmet.

Komponist og computermusikk-pionér Paul Lansky (Princeton University /USA) er blant de store navnene på plakaten; under åpningen framfører han egne kringlydkomposisjoner. Et annet innslag å glede seg til ved denne konserten er Frank Ekeberg, norges første doktor på surround, som fremfører egne verker.

Konserten lørdag kveld innledes med Kunstakademiet i Trondheim sitt Polen 2006-prosjekt Kravlende Kratre. Prosjektet er et samarbeide mellom kunstakademistudenter fra Trondheim og polske videokunstnere.

Kvelden fortsettes med trippelkonsert med stor spennvidde.
Franskmannen Pierre Bastien uttrykker seg musikalsk ved hjelp av selvkonstruerte Mekano-maskiner drevet av motorer fra gamle platespillere. I rytmisk kakafoni spiller konstruksjonene flere forskjellige instrumenter simultant. Mens instrumentmaskinen filmes og vises i storformat på veggen, akkompagnerer Bastien selv på trombone, fiolin eller sag.
Andre del av trippelkonserten består av de anerkjente Trondheims-musikerne Øyvind Brandtsegg og Stian Westerhus. De to opptrer sammen for første gang under årets Matchmaking, og gir løfter om improvisert elektronisk musikk med høyt energinivå. Visuelle uttrykk står Pekka Stokke for.
Til slutt står perkusjonist Ingar Zach på programmet. Zach gjør bruk av utradisjonelle redskaper for å få lyd ut av sine instrumenter, og lar blant annet små elektroniske vifter bevege seg fritt over trommeskinnene. Improvisasjon og utforsking av lyd er viktig for Zach, og resultatet blir et lydbilde som har mange fellestrekk med elektronisk musikk. Til Zachs musikk vises gamle stumfilmer.

Som en forlengelse av konsertkvelden tar Klubb Tarkovsky og Mixmaster Luguber publikum med til BLÆST, hvor Matchmakingen fortsetter ut i de sene nattetimer.

Aller siste post på programmet for årets Matchmaking er HCO -Heart Chamber Orchestra; en audiovisuell konsert og performance med kunstnerduoen Terminalbeach og Trondheim Sinfonietta.
Utstyrt med hjerte-sensorer sender 12 klassiske musikere signaler til et spesiallaget dataprogram for komposisjon- og visualisering. I sin tur genererer dette partituret musikerne spiller. Musikken som oppstår utvikler seg dynamisk gjennom konsertforløpet; og verket det resulterer i, vil aldri kunne gjentaes!
Verket er initsiert og produsert av TEKS -Trondheim Elektroniske Kunstsenter, og har verdenspremiære under Trondheim Matchmaking 2006!